Is het niet tijd geworden dat we burgerschap in het mbo naar een nieuw level brengen? Toen ik begon met de lerarenopleiding maatschappijleer kende burgerschap nog 7 kerntaken, die als een blok aan het been van veel studenten, de motivatie vaak niet ten goede kwam. Bij de start van mijn LiO werden die 7 kerntaken ondergebracht in 4 dimensies. Die opzet is nu geldig vanaf 2012 en sindsdien is het stil gebleven rondom burgerschap…
Wat ik als een groot gemis ervaar in de huidige opzet van burgerschap is het mediawijze, digitale stuk van de burger anno nu.
Natuurlijk kun je dat onderbrengen bij de bestaande dimensies met wat knip-en-plak werk, maar dat doet het thema geen recht.
Alles doen we online, van bankieren tot onze belastingaangifte. Van het vinden van een baan tot aan het boeken van een vakantie. Het grootste deel van onze (persoonlijke) relaties onderhouden we online, of dat nou via mail, sociale media of bijvoorbeeld Skype gaat, het is allemaal digitaal.
In een samenleving waar we steeds meer zaken online regelen is het, volgens mij, noodzakelijk om onze studenten daar goed op voor te bereiden. Onze studenten worden namelijk naast ‘offline burgers’ ook ‘online deelnemers’ die van alles op zich af zien komen en talloze mogelijkheden tot hun beschikking hebben. Het gaat daarbij om een stuk begrip, gebruik, communicatie en strategie. Mediawijzer.net heeft daarvoor een competentiemodel gemaakt dat inzoomt op deze thema’s.
Volgens mij is ‘mediawijsheid’ een perfecte aanvulling op de bestaande dimensies; politiek juridisch, economisch, sociaal maatschappelijk en vitaal. Door dit thema er naast te zetten krijgt het de aandacht die het nodig heeft en brengen we burgerschap naar een nieuw level, passend bij de huidige tijd. Mediawijsheid is juist in het mbo een belangrijk onderdeel omdat er naast persoonlijke ontwikkeling ook veel aandacht is voor het beroep en de professionele ontwikkeling.
Zelf zie ik daarin een zestal verschillende thema’s; online, samenwerken, presenteren, netwerken, zakelijk en media die allemaal voortkomen uit het eerder genoemde competentiemodel van Mediawijzer.net. Wat mij betreft mogen deze zes thema’s in combinatie met de vier uitgangspunten; begrip, gebruik, communicatie en strategie worden samengevoegd tot de dimensie ‘mediawijsheid’ als onderdeel van burgerschap 3.0.
Door het aan het de kwalificatie-eisen loopbaan & burgerschap toe te voegen krijgt ‘mediawijsheid’ binnen iedere school een podium en kun je het zelfs koppelen aan de professionalisering van docenten! Op die manier winnen niet alleen onze studenten, maar ook onze collega’s. Voor de invulling van deze dimensie kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van mijn lesprogramma ‘Mediawijsheid in het mbo‘ of van de verschillende lessen die je kunt vinden bij ‘Mbo mediawijs‘.