Drie verschillende kleuren sleutels

Sleutel(team) tot succes

Aanstaande maandag is de kick-off voor sleutelteams vanuit het mbo voor Npuls. Een belangrijk moment want met de komst van deze sleutelteams in alle mbo, hbo en wo instellingen wordt er meteen een slag geslagen in multidisciplinair werken. Iets waar ik vanuit mijn ervaringen bij het Friesland College een groot voorstander van ben.

Toen we bij het Friesland College in 2013 opnieuw gingen nadenken over onze digitale leer/werk omgeving (DLWO) ging al vrij snel het gesprek over hoe een dergelijke omgeving het onderwijs kan faciliteren en versterken. Het besef dat dit niet enkel een ‘feestje’ was van ICT of informatiemanagement was helder en docenten, studenten en andere collega’s sloten al snel aan bij de brainstormsessies. Toen er een plan lag moest er natuurlijk nog van alles aangeschaft, geregeld en geïmplementeerd worden. Daar hebben wij destijds een programmateam voor ingericht. In dat programmateam zaten collega’s van ICT, informatiemanagement, communicatie en onderwijs. We hadden namelijk ook besloten dat onze DLWO het huidige intranet zou vervangen en dat was toen nog onderdeel van de afdeling marketing en communicatie. Een dergelijk programmateam was meteen ook een soort van experiment, verschillende afdelingen gingen met elkaar aan de slag om een Friesland College brede innovatie te realiseren. Verschillende afdelingen, met verschillende belangen en verschillende culturen. Verschillende collega’s met verschillende expertise en verschillende wensen, zorgen en ambities.

Ik zat namens het onderwijs ook in dat programmateam. Vanuit het onderwijs had ik allemaal wilde plannen hoe we de flexibilisering van ons onderwijs konden faciliteren met behulp van ICT en onze DLWO. Maar ik was niet de enige met wilde plannen, al onze collega’s in dat programmateam hadden verschillende plannen. Allemaal vanuit de beste intenties, maar niet allemaal gelijk. En we begrepen elkaar ook niet altijd. Soms wilde ik vanuit het onderwijs iets, wat vanuit de IT kant niet geregeld kon worden. Of soms was er iets wat moest gebeuren vanuit de IT waar het onderwijs niet direct om stond te springen. Kortom, het multidisciplinair werken ging niet als vanzelf. Maar, we hielden wel het gezamenlijke doel voor ogen om een DLWO neer te zetten waar studenten en medewerkers echt mee geholpen waren. Waar ons onderwijs mee verder kwam en waarmee we toekomstbestendig zouden zijn als school.

Om de twee weken kwamen we in het begin bij elkaar. We werkten stap-voor-stap aan de realisatie van wat nu FCLive heet. Al werkende weg kwamen we hobbels, successen, meevallers en tegenvallers tegen, maar wisten we elkaar steeds beter te vinden en te begrijpen. Ook collega’s wisten ons als programmateam steeds beter te vinden en kwam bijna alles wat gericht was op de digitalisering van ons onderwijs bij het programmateam voorbij. In 2016/2017 stond dan het eerste FCLive studenten portaal online met koppelingen naar onze onderwijscatalogus. En een jaar later kwam daar ook het medewerkers portaal bij wat we destijds groot hebben gevierd in het Abe Lenstra stadion. Het multidisciplinair werken wierp zijn vruchten af en gaf zelfs een boost aan de doorontwikkeling daarna, omdat het een door meerdere afdelingen gedragen innovatie was. Daarnaast gaf het ook een boost aan het werkplezier omdat je met elkaar goed werkend, leuk team had gevormd.

Het multidisciplinair werken in een dergelijk team was achteraf voor mij de sleutel tot het behaalde succes. Eerst in het programmateam en later ook door het aanhaken van de mediacoaches als directe schakel tussen het programmateam en het onderwijs. Een dergelijk team heb ik altijd gepromoot binnen en buiten het Friesland College. Door buiten je eigen hokje te kijken zie je meer. Kun je meer en krijg je (uiteindelijk) meer voor elkaar. Dat is niet gewoon, dat gaat niet vanzelf en dat is niet altijd makkelijk. Maar door consequent (elkaar) vast te houden kom je écht verder.

Foto door Florian Berger via Unsplash


Reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.