Groep werkend met laptops

Kennisclips gebruiken bij flipping the classroom

Marcella Pavias en Estella Griffioen van InHolland doen vanuit hun lectoraat onderzoek naar hoe je technologie kunt inzetten in het leren. 

Ze gaan nu in op flipping the classroom. In het kort is dit een uitleg van flipping the classroom die ze geven: ‘Kennisoverdracht tijdens de les knip je eruit door dit te verplaatsen voorafgaand aan de les, zodat je tijdens de les meer tijd hebt voor begeleiding als docent. Het delen van kennis kan dan bijvoorbeeld via een video (kennisclip) die je vooraf opneemt en deelt met studenten.’  

Uit hun onderzoek blijkt dat de prestaties van studenten omhoog gaan en dat de betrokkenheid van studenten groter wordt door flipping the classroom. 

Dit komt bijvoorbeeld door meer aan te sluiten bij de interesse van de student, te zorgen voor afwisseling, samenwerking, en meer uitdaging te bieden. 

Door flipping the classroom toe te passen heb je als docent meer mogelijkheden om te differentiëren. Immers, studenten die het al snappen kunnen zo de uitleg skippen en studenten die er moeite mee hebben kunnen het vaker bekijken.  

Denk wel na over deze punten: 

  • Zet je de kennisclips in als ondersteunend middel of zijn ze leidend voor de les?
  • De ideale tijd van de kennisclip (in de workshop kwamen we op 7 minuten). 
  • Hoe je de aandacht kunt vasthouden tijdens de kennisclip, (enige montage vaardigheden zijn handig hierin). 
  • Zorg ervoor dat je de onderwerpen per kennisclip beperkt, zodat het helder is voor studenten welk filmpje ze voor welk onderdeel moeten bekijken. 
  • Hoe je de kennisclips beschikbaar stelt aan studenten en hoe deze verweven zijn in het onderwijsprogramma. 
  • Kijk naar kennisclips die er al zijn, gebruik vooral wat beschikbaar is.