Docent vanuit een online les

Online en fysiek onderwijs combineren

Ook na de zomervakantie zullen we voorlopig voor het grootste deel online moeten blijven werken en leren. Er komen wel mogelijkheden voor fysieke activiteiten, maar de 1,5 meter afstand regel zorgt er (voorlopig) voor dat we maar beperkt van onze gebouwen gebruik kunnen maken. Je kunt nu eenmaal minder mensen in dezelfde ruimte huisvesten als ze 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. Omdat dit creatieve oplossingen vraagt van ons allemaal hebben we als mediacoaches van het Friesland College een aantal tips geformuleerd om tot oplossingen te komen.

​Geef ruimte voor fysieke activiteiten door online te doen, wat online kan

Sommige fysieke activiteiten kunnen echt niet online. Denk daarbij aan praktijklessen, examens en activiteiten waarbij binding belangrijk is. Om daarnaast ook ruimte te geven aan kwetsbare studenten en collega’s die elkaar fysiek ook willen ontmoeten helpt het om in de basis zoveel mogelijk online te doen.

Alles wat nu online goed ging: vasthouden en verbeteren

We hebben met z’n allen enorm veel ervaring opgedaan in korte tijd met online werken en leren. In de basis gingen daarbij heel veel dingen gewoon goed! Houd dat vast.

Maak een planning voor de korte termijn

Omdat we niet weten wat de toekomst brengt is het slim om een planning te maken voor de korte termijn. Bekijk je rooster, zet in de basis de activiteiten die niet direct fysiek hoeven als online activiteit in het rooster. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de theorielessen, Nederlands, rekenen, coachgesprekken, intervisie en vergaderingen. Daarna houd je vast meer ruimte over voor fysieke activiteiten.

Bespaar op reistijd

Door de afwisseling tussen online en fysiek werken kan het zijn dat je straks weer meer gaat reizen. Je kunt dat beperken door, als het kan, het gesprek met die collega, student of dat (stage)bedrijf online te doen. Ook met externen kun je prima via Microsoft Teams vergaderen, hier lees je hoe dat werkt.

Laat eerstejaars wennen aan de camera

Start meteen goed met de nieuwe studenten door het gebruik van de webcam tijdens online-activiteiten te stimuleren. Je kunt studenten bijvoorbeeld de opdracht geven tijdens de introductieweek om een kort filmpje op te nemen om zichzelf voor te stellen aan de klas. Dat kan bijvoorbeeld heel veilig en makkelijk met Flipgrid. Ook kun je vaker opdrachten geven waarbij studenten iets moeten inleveren met behulp van video, zodat ze gewend raken aan de camera.

Iets te vertellen? Pak het groots aan

Door een Team aan te maken voor de gehele school, opleiding, afdeling of andere grotere eenheid, kun je een online-activiteit organiseren waar veel studenten en/of collega’s tegelijkertijd dezelfde informatie kunnen krijgen/vragen kunnen stellen. Door dit op te nemen, is het ook nog eens terug te kijken later. Handig voor bijvoorbeeld een warm welkom of instructie over standaard processen/systemen. Tip: zet bij zo’n groot Team het kanaal Algemeen op alleen lezen, hier lees je hoe je dat kunt doen.

Betrek jouw collega’s!

Hopelijk heb je na het lezen van deze tips wat meer ideeën gekregen voor na de zomervakantie. Maar pak het slim aan en betrek je collega’s. Samen moeten we de beperkte ruimte verdelen en dan helpt het om goed samen te werken. Bekijk voor meer tips ook de blog van Wilfred Rubens over dit onderwerp.