De eerste puzzelstukjes vanuit Npuls

Sinds 1 juni ben ik gestart als aanvoerder voor de hub Wendbaar en efficiënt georganiseerd onderwijs van Npuls. Npuls is een achtjarig programma om het onderwijs in het mbo, hbo en wo te verbeteren door de kansen van digitalisering beter te benutten. Alle publieke mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten doen mee. In onze hub ben ik aanvoerder vanuit het mbo, is Bram van der Kruk dat vanuit het hbo en Ulrike Wild vanuit het wo. Wij zijn alle drie gestart op 1 juni en onze programmamanager Pauline Kamphorst start officieel na de zomer. In korte tijd zijn we als aanvoerders al behoorlijk druk met kennismaken, onderzoeken en tekenen om onze hub verder vorm te geven. In deze blog leg ik de eerste puzzelstukjes op tafel die ik tot nu toe heb ontdekt.

Wendbaar onderwijs

Onze hub richt zich dus op wendbaar onderwijs en dan specifiek de organisatie daarvan gericht op systemen, afspraken en beleid. Daarbij heb ik tot nu toe vooral gekeken met mijn mbo-bril om te kijken wat onze sector zou kunnen helpen om een volgende stap te kunnen zetten. Gelukkig ligt er al enorm veel op de plank vanuit het programma Doorpakken op digitalisering en vanuit mbo digitaal zelf. Ook het versnellingsplan uit het hoger onderwijs biedt meer dan genoeg input en ideeën voor de invulling van onze hub.

Omdat ik zelf binnen het programma Doorpakken op digitalisering onderdeel was van het themateam docentondersteuning heb ik niet ‘front row‘ gezeten bij de ontwikkelingen die er zijn geweest rondom ‘Eigen dossier’, ‘Microcredentials‘, ‘Digitale certificaten‘ en andere thema’s die spelen rondom de flexibilisering van het onderwijs. Wel heb ik deze thema’s gevolgd vanuit mijn rol bij het Friesland College en deden collega’s van mij mee aan verschillende eerdergenoemde thema’s. Dat maakt dat ik er nu behoorlijk open en nieuwsgierig in stap. Ik heb al met veel mensen kennisgemaakt die hierin een rol hebben gespeeld of spelen en die gesprekken zijn zeer waardevol omdat het mij helpt om zicht te krijgen op waar we staan en welke mogelijkheden er zijn voor de toekomst.

Toekomstig mbo

Ik spreek maar even van toekomst, omdat ik ook ontdek dat die verschillende ontwikkelingen echt wel tijd nodig hebben om verder te komen. Gelukkig duurt Npuls 8 jaar, want die tijd hebben ‘we’ zeker wel nodig. Een aantal onderdelen zijn er al, maar een heel groot aantal staat ook nog in de kinderschoenen. Of het is afhankelijk van ontwikkelingen elders. Of het is nog niet eens bedacht.

Maar, ik zie wel een aantal contouren waarop we kunnen inzetten om binnen het mbo vervolgstappen te gaan zetten. Daarbij is de flexibilisering waar veel scholen mee bezig zijn een mooi fundament om op verder te bouwen. Want stel je voor dat lerenden vanuit ons flexibele onderwijs een onderwijseenheid afronden en dat ze dat meteen kunnen verzilveren middels een digitaal certificaat, keurig netjes opgeslagen in een digitale omgeving? En dat we die losse onderwijseenheden ook apart kunnen waarderen? En dat de instellingen onderling die digitale certificaten herkennen, erkennen en benutten om lerenden meer op maat onderwijs te bieden? En dat lerenden over instellingen heen onderwijseenheden kunnen volgen en benutten zonder gedoe?

Daarbij komen eerder genoemde thema’s op een mooie en natuurlijke manier samen, zowel voor lerenden als voor docenten en medewerkers. Maar daar is heel wat voor nodig, niet alleen op gebied van techniek en standaarden, maar zeker ook op gebied van afspraken, vertrouwen en gemeenschappelijkheid. Want als we echt stappen willen zetten, moeten we dat met elkaar doen. Binnen het mbo, maar ook zeker samen met onze collega’s in het hbo en wo. We kunnen veel van elkaar leren, elkaar benutten en met elkaar oppakken om verder te komen.

Puzzelstukjes

Door alle gesprekken, stukken en kennismakingen die ik heb vallen allerlei puzzelstukjes steeds meer op hun plek. Daarbij zeg of denk ik niet te weten hoe het moet, maar heb ik wel beelden en ideeën hoe het kan. Daarin spelen zaken als microcredentials, digitale certificaten, (edu)wallets en studentmobiliteit voor keuzes als puzzelstukjes een rol in een steeds groter wordende puzzel.

Tegelijkertijd probeer ik de puzzel niet te groot te maken, maar klein, praktisch en uitvoerbaar te houden. In het mbo houden we van aanpakken, dus liever klein aanpakken dan groot verzuipen. En daarbij wil ik graag verder bouwen op wat we al hebben, want we hebben al heel veel (goed) voor elkaar in het mbo! Bouw je met ons mee?

Foto door Ashkan Forouzani via Unsplash


Reacties

Eén reactie op “De eerste puzzelstukjes vanuit Npuls”

  1. Marcel van Dijk avatar
    Marcel van Dijk

    Alweer mooi bezig, Ashwin! Ik ben benieuwd naar het vervolg

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.